Ostettiin Pekalta ja myytiin Jarkolle Myytiin Verkulle Myytiin Jaskalle Myytiin Mikolle ja ostinkin sen takaisin 2021
Ducati TL600 Pantah (myytiin 16.6.2007) Cagiva Elefant 650 (myytiin 17.6.2007) Varadero 125 vaihdettiin Matin GSXR:ään joka myytiin Jussille ja oli myynnissä...
Ducati history, Ing. Fabio Taglioni with friends and nice sheet metal advertisement.
Autographs: Ing. Fabio Taglioni, Pierfranco Chili, Kari Tiainen.
Lämpiminä kesäsunnuntaina on mukava tehdä Ducati 450 Mark3 D -72 moottoripyörällä, Ducati 350 Scrambler -71 pyörä oli taas talviajamista varten ja (myytiin Tampereelle), ostinkin sen entisöitynä ja museorekisteröitynä takaisin syksyllä 2008. Classic Bike lehden esittely 450 pyörästä . Ducati Pantah 600 TL myös tuli talliin, muodot oli suoraan 70-luvulta (myytiin Saloon), Cagiva Elefant 650 pyörän hankin soratie (ja muuhunkin) surautteluun, välikausipyöräksi (myytiin Vihtiin). Soratiehomma oli niin mukavaa että piti hankkia vielä toinenkin allroad, Cagiva Navigator 1000 (rungossa näyttää olevan jo MV Agustan tarrat) ja pari RC Gileraa 600 ja 125.
Honda SL70 Dax -76 pyörän hankin pikkupoikien huviksi VMPK:n Tuusulan rompetorilta syksyllä 1997 (myytiin Koskelle), nykyisin rekisterissä. Samaan tarkoitukseen löytyi Honda 50 ZB -88 pyörä myös Tuusulasta (myytiin Somerolle). Honda CLR 125 katuenduro toimi jo hieman isompien poikien piikkinä mainiosti, sitten se meni vaihdossa Moto-Raumaan. Pojille mopoksi ostin Sachs Madassin joka meni vaihdossa Takatalolle kun Varadero 125 hommattiin Markukselle
Ducati historiaa, Ins. Fabio Taglioni ystävien kanssa ja peltinen mainoskyltti.
Nimikirjoituksia: Ins. Fabio Taglioni, Pierfranco Chili, Kari Tiainen.
Ducati 450 pyörän myynti-ilmoituksen näin keväällä 1995 Keltaisessa pörssissä seurailtuani ilmoituksia useita vuosia Ducati mielessä. Pyörän myi ensimmäinen omistaja kipeän selkänsä takia, pyörä on melko alkuperäinen ja hyväkuntoinen. Ensimmäisen kesän ajelin tekemättä muita muutoksia kuin cliponien asennon muutos (olivat kohti maata Jarno Saarinen tyyliin > selkäkipu ?). Keväällä 1996 ostin Stormilta uuden takarenkaan ja Esbee (Dunstall kopio, kuva) äänenvaimentimen ja Simpson Mecaniquesta (Ranska) tilasin uudet kytkinlevyt, jouset ja katkojan kärjet. Tero Sjöberg verhoili satulan uusiksi. Tällä hetkellä paikalla on alkuperäiset uudelleen kromatut takajouset, aito Dunstall Desibel vaimennin jäi Kromi-Jussin romukasoihin. Ducati 350 Scrambler -71 löytyi Keltaisen pörssin välityksellä juuri Italiasta tuotuna Moto Italia Importista syksyllä 1997, samoin Pantah 600 syksyllä 1998. Cagiva Elefant 650 mallista olin puhunut joidenkin Saksan pyörien tuojien kanssa kun sellainen yllättäen ilmaantui vaihdossa Moto Focukseen kesällä 2001 (Italiasta tuotuna), tosi kiva peli sekin. Moto-Raumasta ostin Cagiva Navigator 1000:n keväällä 2005. Soratiepyöriksi on ostettu pari Gilera RC pyörää Moto Italiasta RC600 ja Hausjärveltä RC125
Ducati testejä ja juttuja löytyy seuraavista minulla olevista lehdistä:
Ducati tests in magazines I have:
Tekniikan Maailma 10/-58, koeajo Ducati 125 ja 175.
Motor Cycle 6/-65, Ducati Daytona 250 GT.
Tekniikan Maailma 19/-69, koeajo Ducati 350 Desmo. 1, 2, 3, 4, 5.
Suosikki 4/72, Moto Rock Ducati 350 Desmo.
MP-lehti 4/-77, koeajo Ducati 900 GTS.
MP-lehti 9/-78, koeajo Ducati Six Days.
MP-lehti 16/-82, Ducati historiaa.
MP-lehti 9/-84, koeajo Ducati 500 SL Pantah.
MP-lehti 14/-84, koeajo Ducati 1000 S2 Mille.
Bike lehti 6/-85, koeajot Ducati 600 TL ja Cagiva Alazzurra 650.
MP-lehti 9/-86, koeajo Ducati 750 Paso.
Motorcyclist 2/-87, Ducati 750 Paso.
Bike lehti 4/-87, koeajo Ducati 750 Paso.
Bike lehti 5/-88, koeajo Ducati 851 Strada.
Bike lehti 5/-89, koeajo Ducati 906 Paso.
MP-lehti 8/-89, koeajo Ducati Nuova 851.
Motorcyclist 10/-89, Ducati 906 Paso, 851 Sport, 900 SS.
Motorcyclist 8/-90, Ducati 851 Sport, 750 Sport.
Motorcyclist 1/-92, Ducati 907 IE Paso.
Motorcyclist 4/-92, Ducati 750 SS.
Motorcyclist 5/-92, Ducati 900 SS.
MP-lehti 6/-93, koeajo Ducati Supermono.
Bike lehti 8/-93, koeajo Ducati 900 Monster.
Motorcyclist 10/-93, Ducati 888, M900 Monster.
Motorcyclist 11/-93, Ducati Supermono.
Classic Bike 10/-97, Ducati T/S 450 and Desmo 350.
Classic Bike 1/-98, Ducati Pantah 500.
Classic Bike 6/-98, Verlicchi Ducati Pantah 750.
Classic Bike 7/-98, Ducati Monster 900.
Moto Suomi 2/-98, koeajo Ducati 916 SPS.
Moto Suomi 4/-98, koeajo Ducati 900 SS.
Moto Suomi 6/-98, koeajo Ducati ST4 916.
Moto 5/-99, koeajo Ducati ST4.
Vuotuisia moottoripyöräluetteloita on seuraavista lehdistä:
TM 3-4/-56, Luettelo 56.
Motorrad Katalog 1974.
MP-lehti 4/-78, Luettelo 78.
MP-lehti 2/-80, Luettelo 80.
MP-lehti 1/-81, Luettelo 81.
MP-lehti 7/-81, Luettelo 81, mopot.
MP-lehti 1/-82, Luettelo 82, maastopyörät.
MP-lehti 3/-84, Luettelo 84.
Bike lehti 2/-85, Luettelo 85.
Bike lehti 1/-86, Luettelo 86.
Bike lehti 1/-89, Luettelo 89.
Bike lehti 1/-91, Luettelo 91.
MP-lehti 1/-92, Luettelo 92.
Moto-Suomi lehti 1/-94, Luettelo 94.
Bike lehti 1/-96, Luettelo 96.
Bike lehti 1/-97, Luettelo 97.
Bike lehti 1/-98, Luettelo 98.
Moto-Suomi lehti 7-8/-98, Luettelo 99.
Voin ottaa kopioita jos löytyy tarvitsijoita.
Suvussamme moottoripyöräilyn aloitti isoisäni Toivo Joro 30-luvulla Indian Big Chief pyörällä, kyydissä Alma, Terttu, Esko ja Eino.
Mopoilu alkoi alaikäisenä 1969 ensimmäinen mopo oli Ögland ja toinen oli Tunturi kumpaakin piti heti alkaa muuttamaan oman mielen mukaiseksi. Mopoilukavereita oli Ällin Markku, Talosen Heikki ja Äikkään Eero, joilla kaikilla oli aikaa myöten moottoripyörät.
First real bike was Jawa-CZ 150 cc ~60 which I bought from neigbours wood shed at 100 FIM=20 $ in 1970, it turned fast to home made chopper, parts were from Russian K-125 bike wreck, even register plates were home made. Ensimmäinen oma moottoripyöräni oli Jawa-CZ 150 cc jonka ostin alkuperäiskuntoisena naapurin halkovajasta 100 mk:n hintaan kultapossukerhon rahoilla. Pyörän ulkonäkö kustomoitui hyvin nopeasti tuntemattomaksi kuten hämärästä kuvasta vuodelta 1970 näkyy, osat olivat kotoisin venäläisestä K-125 pyörästä, jopa rekisterilaput olivat omatekoisia (pahvia), kavereilla oli vielä mopot, joten poliisit (Sepot Forss ja Järvinen) saivat heidät aina kiinni.
Second bike was Yamaha AS1 125 -71.
Seuraava moottoripyöräni oli Yamaha AS1 125 joka ostettiin Mikko Nousiaisen liikkeestä Forssasta 2100 mk:n hintaan. Poliisien helpotukseksi sain harjoitteluluvan ennen 16 vuotispäivää, tämänkin pyörän ulkonäkö kustomoitui monenlaisiksi versioiksi (caferacer, custom), kuva vuodelta 1971, Laineen Artolla oli samanlainen pyörä. TM 15/70 125:n testi.
Third bike was Ducati 450 Mark3D -71 in 1973.
Yamaha oli täysin loppuunajettu kahden kesän ja n. 15000 km:n jälkeen. Vaihdoin sen Salon Centrumissa Olli Lehdeltä käytettyyn Ducati 450 Mark3D pyörään (sekin oli kyllä aika loppuun ajettu). Näillä tienoin muuttui moottoripyörä ajokortin ikärajaksi 18 vuotta, minä olin saanut ko. kirjamallisen kortin 16 vuotiaana (lukuisista mopoilu sakoista huolimatta). Tämä pyörä kustomoitui lähinnä matkapyöräksi, mm. korkea ohjaus, tavarateline, Thruxton äänenvaimennin, kuva vuodelta 1973.
Fourth bike was Honda CB 350 -74, MC club on way to spring parade in 1977, you find me at center, more pictures 1, 2, 3.
Ahkeran kesätyöskentelyn jälkeen vaihdoin Ducatin Someron Osuuskaupassa uuteen Honda CB 350 pyörään syksyllä 1974. Tässä oli vihdoin pyörä jolla uskalsi lähteä pidemmällekin matkalle, esimerkiksi armeijaan Turkuun, Säkylään, Haminaan, Lahteen, huom. muodikas ohjaustanko. Motor Cycle kerhon aktiiveja oli Järvisen Matti, Poutasen Asko, Nuoritalon Tommi ja Totti, Eräkorven Jouko, Talikan Kimmo ja Vesa, Haaviston Jorma ja Hurmeen Raino minun lisäkseni, tässä kerho matkalla motoristin kevätpäiville Helsingissä 1977, kuvasta erottuu ainakin Nuoritalon Tommi, Talikan Kimmo ja Laineen Juha, minä olen kuvan keskellä, lisää kuvia 1, 2, 3. Vanhasta porukasta moottoripyörät on ollut koko ajan Eräkorven Joukolla ja Nuoritalon Tommilla, uudestaan pyörän ovat hankkineet Hurmeen Raino ja Ruohosen Kari.
Fifth bike was Suzuki T 500 -74.
Kesätienistit sijoitettiin jälleen moottoripyörään vaihdoin Hondan Someron Osuuskaupassa Nuoritalon Totin vanhaan hyväkuntoiseen Suzuki T 500 pyörään syksyllä 1977, huom. omatekoiset matkavarusteet. Tällä sitten käytiin opiskelemassa Tampereella ja keväällä 1980 vaihdoin pyörän Nousiaisen liikkeessä Forssassa Leyland Sherpa pakettiautoon, joka palveli joitakin vuosia todellisena "monikäyttö" autona, ennenkuin siirryin VW kupliin.
Camping at Imatra during Finnish GP in 1978.
Imatran ajoissa käytiin joka vuosi koko 70-luku, kekkerit olivat sanoinkuvaamattomia kuvassa Suzuki ja Nuoritalon Tommin Yamaha, myös taustan autot olivat tuttujen kun vain muistaisi...
1980-1995 I didn't own bike and borrowed my sisters bikes, Yamaha XV250, XJ600 and Honda CBR600.
1980-1995 en omistanut moottoripyörää ja mopoilin siskoni pyörillä kuten: Yamaha XV250, XJ600 ja Honda CBR600.
Moottoripyöräilyn turvallisuusohjeet ja riskien tunnistaminen (koukkuun jääminen ?).
Somero travel guide and map.
Bike lehden suosittelemia teitä Someron ympäristöstä löytyy tästä omin lisäyksin. Laajempi omatekoinen Someron matkailuinfo ja kartta.
Ducati Belt Buckles.
American vintage motorcycles from 1910-20 and from 1930-40.
Moottoripyörä linkkejä.